OPISKELUHÖPINÖITÄ

Mukavaa tiistai-iltaa! 
Ajattelin höpötellä vähän opiskeluun liittyvistä jutuista. Tykkään hirveästi lukee muiden suunnitelmia opiskeluiden ja muutenkin tulevaisuuden suhteen, joten ajattelin että olisi kiva omia kokemuksia ja fiiliksiä jakaa.


Olen siis valmistunut lukiosta joulukuussa 2014 ja sen jälkeen kaksi kertaa hakenut lääketieteelliseen. Ensimmäisen kerran tänne Tampereelle ja viimekeväänä Turkuun. Ensimmäisellä kerralla mulla oli heti kokeen jälkeen sellainen fiilis, että ei kyllä riitä millään sisäänpääsyyn ja niinhän siinä sitten kävi, että kauaksi jäätiin. Olin tehnyt tyhmiä huolimattomuusvirheitä, mutta ilman niitäkin olisi sisäänpääsy jäänyt vielä aika kauas. 

Viime keväänä mulla oli tosi hyvä fiilis kokeen jälkeen ja ajattelin että jonkin lainen mahdollisuus sisäänpääsystä voisi jopa olla. Noh.. Tässä mentiin pahasti pieleen ja vaikka lähempänä sisäänpääsyä oltiin kuin edellisellä kerralla, ei silti oltu vielä tarpeeksi lähellä, jotta oikaisuvaatimusta kannattaisi tehdä. Aamuna jolloin tulokset tulivat oli vaikea lähteä töihin itkua pidätellen. Oli paljon raskaampaa tulla hylätyksi, kun uskoi että joku mahdollisuus voisi olla kuin ensimmäisellä kerralla jolloin tiesi jo heti kokeen jälkeen, että ensivuonna uudestaan.


Viime kesänä, jo ennen tulosten tulemista, aloin miettimään hammaslääkistä. Aikaisemmin olin ollut hyvin tiukkana siitä, että hammaslääkäriä musta ei tule. En oikein tiedä mistä mulle oli tullut tämmöinen tiukka linja hampaan suhteen. Ehkä siitä, että itse on kärsinyt hammasrautojen kanssa aikoinaan. No kuitenkin kesällä pohdin aina silloin tällöin vaivihkaa hampaalle hakemista ja vertailin hammaslääkärin ja ns. normilääkärin hyviä ja huonoja puolia. Pikkuhiljaa aloinkin omaksi yllätyksekseni kallistumaan hammaslääkiksen puoleen ja nyt vuodenvaihteen tienoilla olin ensimmäistä kertaa ihan varma tästä päätöksestä. 

Syksyllä hain myös Tukholman lääkikseen, mutta jäin varasijalle 10. Niin lähellä! Uskon kuitenkin, että oli tarkoitus käydä näin jotta saan mahdollisuuden hakea hammaslääkikseen. Tänä keväänä haenkin siis ensimmäistä kertaa hammaslääkikseen Turkuun sekä Tukholmaan. 


Aikaisempina pääsykoekeväinä olen osallistunut valmennuskursseille. Kävin kaksi eri valmennuskurssia ja tänä vuonna päätin jättää valmennuskurssin kokonaan välistä. Koen, että laskurutiini on mun heikoin lenkki joten kehitän sitä kotona laskemalla ja laskemalla. Valmennuskurssilla menee hirveästi aikaa istuessa ja kuunnellessa teoria-asiaa, jonka uskon osaavani aika hyvin. Syksyn aikana suoritin avoimessa yliopistossa solubiologian kurssin sekä yhden kemian kurssin, ja nyt keväällä on fysiikan kurssin vuoro. Tämän lisäksi siis itsenäistä lukemista ja laskemista tiedossa järjettömät määrät. Rankka kevät siis edessä, mutta mulla on hyvä tukiverkko ja uskon todellakin, että tämä on mun vuosi! Unelmien kouluun pääseminen on todellakin kaiken tämän vaivan arvoista. 

4 comments :

  1. Hurjasti tsemppiä luku-urakkaan!! :-)

    ReplyDelete
  2. Tsemppiä lukuihin! t. toinen (tosin Oulun) hampaalle hakeva vuoden 2014 ylioppilas:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon Anni! Tsemppiä myös sulle :)

      Delete